tiden som inlåst

fick förfrågan om jag kunde hjälpa min kusin till hans nationella prov om fångenskap. Så javisst.. Detta kommer handla om min tid som inlåst och han har ställt frågor ja ska svara på.. Är det någon mer som har frågor så fråga på så ska ja svara!
 
När blev man väkt och inlåst?
 
Man blir väckt kvart i 8 på morgonen då låser dom upp din dörr. Jag är ju så ung och var yngst på anstalten förutom i någon månad då en annan tjej satt där som var ett år yngre än mig.. Men kriminalvårdarna också kallat för plitar såg mig som deras egna lilla flicka då dom hade barn som va i samma ålder som mig, så vakna jag inte när klockan var kvart i 8 kom dom alltid in vid kvart över 8 för att kolla så jag verkligen var vaken. ( arbetet börja halv 9).
 
På helgerna öppna dom kvart i 8 men kollade då bara så man levde. Det var ju trottsallt helg :P..
 
Man blev inlåst kvart i 8 på kvällen. Alltså fick du vara utanför din cell på 7 kvm i 12 timmar men du fick ju röra dig på avdelningen med alla andra så du hade ändå inte så mycket plats å röra dig på. 
 
 
Vad är det för regler när man har övervakning?
 
När du blir fri ditt fängelsestarff är du ändå inte fri. Man har alltid en del kvar på sitt straff då man bara sitter 2/3 av sitt straff så du har ju 1/3 del kvar. Men istället för att sitta hela tiden så får du komma ut å få övervakning. Med övervakning menas med att du har en övervakare inom frivården som du ska ha kontakt med 1 gång i veckan och sedan blir det 1 gång varanan vecka. I vissa fall (beroende på vad du suttit för) så måste man lämna urinprov. Det är olika från person till person. Men det regler som gäller alla är att när du har övervakning så får du inte göra några kriminella handlingar. Så som att hamna i slagsmål, ta droger, sånt som är olagligt helt enkelt. Gör du det så kan frivården ge dig en varning. Sköter du dig inte då så kan du få sitta av dagar av den tiden du har kvar. När din del är över innebär inte alltid att din övervakning är över. Har du en del på 8 månader så har du fortfarande övervakning på ett år då dom ska se att du sköter dig ett helt år utan nya kriminella handlingar. 
 
 Hur mår man nör man sitter i fängelse respektive när man kommer ut?
 
Hur man mår när man sitter inne är olika från person till person. Har du lätt att stänga av eller lätt att acceptera att du faktiskt är inlåst på heltid som man faktiskt är på ett fängelse, då kanske man inte bryr sig så mycket. Men när det börjar klarna för en vad man gjort då mår man dåligt. Jag träffa folk som hade suttit där i 8 år, det var deras nya hem och dom viste inget annat än att sitta inlåst. 
Man mår inte bra av att sitta inne då du får vara ute 1 timme om dagen med massa kriminalvårdare som står och kollar så att du inte rymmer. Dom står vid varje undanflyktsväg även att det var 2 stora och höga staket ivägen för att ens kunna ta sig därifrån. Det var flera personer som skar sig till en början för man inte fick någon hjälp av läkare eller att få prata med någon där inne. Visa dagar mår man självklart bättre än andra. Men ingen kan må bra av att leva sådär.
 
 
När man kommer ut. Till en början är det ju ovant beroende på hur länge du suttit inne och hur mycket du fått in rutinerna som faktiskt är på ett fängelse.. För mig tog det cirka 1 månad innan jag ens förstod att jag var ute, men glädjen av att vakna varje morgon utan stängsel eller galler för fönstret var en glädjande sak. För andra är det en självklarhet att inte ha galler på fönstret men för mig var det inte det. Man börjar sakta men säkert förstå att du kan leva mer och mer som en människa igen. Och för att inte tala om hur bra man mådde att man kunde röra sig fritt utan att en kriminalvårdare var dig i häcken, att kunna ha dina egna kläder, att sova i din egna säng, att slippa och vara inlåst då mådde man bra. Men visst var det blandade känslor i början när man kom ut. Du visste ju inget om den yttre värden längre och behövde läras om. Man sakna dom där inne men ändå rullade dagarna på och månaderna blir snart till år.
// Liina
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!